تبلیغات
خوش آمدید به وبلاگم - مهارت ساخت یک وبلاگ موفق
خوش آمدید به وبلاگم
بیا تو حالشو ببر همه چی توش هست
صفحه نخست       پست الکترونیک          تماس با ما              ATOM            طراح قالب
گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من گروه طراحی قالب من

ساختن و داشتن یک وبلاگ موفق و ابیته پربازدید یک هنر است. هنری که یادگیری و استفاده از آن کار دشواری است و فقط برخی از افراد از عهده این کار بر می آیند. به همین دلیل در این مقاله تجریه دو نفر از برترین ها در این زمینه را با شما به اشتراک می گذاریم: ویتالی فریدمن از Smashing Magazine و جاشوا توپولسکی از The Verge.

نوشتن یک عمل شخصی و خصوصی است، اما از سوی دیگر بلاگینگ یک امر عمومی و اجتماعی است. وقتی این دو را با یکدیگر ترکیب می کنید به این عمل نوین انتشار ایده ها در اینترنت می رسید. اینکه این ایده ها بتوانند موفقیت آمیز، محبوب و حتی سودآور باشند بسیار مشکل است.

داستان های زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه وبلاگ ها و وبسایت های معروف دنیا از کجا و چطور شروع کرده اند. نگاهی می اندازیم به داستان آریانا هافینگتون. او کار نوشتن آنلاین خود را وب سایتی به نام Resignation شروع کرد اما اکنون با گروه خبرنگارانش تبدیل به صاحبان یکی از معروف ترین بلاگ های خبری در دنیا شده اند.

یا اینکه از سوی دیگر Daily Beast را می توان مثال زد که در سال ۲۰۰۸ و به دست تینا براون و بری دیلر افتتاح شد و حالا به Newsweek Magazine اضافه شده است. یا دارن روز که یک کارگر بوده ولی از سال ۲۰۰۵ شروع به وبلاگ نویسی می کند و اکنون گرداننده سایت ProBlogger، یکی از محبوب ترین سایت های دنیا است و از این کار خرج زندگی اش را تامین می کند.

البته این لیست به همین جا ختم نمی شود. سایت های دیگری مثل Gizmodo, Gawker, TechCrunch, Mashable, SmashingMagazine, TMZ, The Verge و…. هستند که داستان های خاص خود را دارند و مسلما شما هم وب سایت هایی می شناسید که به این لیست اضافه کنید.

خوب، راز ساختن یک وبلاگ یا سایت موفق در چیست؟ چرا برخی از وبلاگ ها تا این حد موفق می شوند و برخی دیگر به هیچ جایی نمی رسند؟

چرا من بلاگر شدم:

با توجه به گزارش وردپرس، تا کنون حدود ۶۱ میلیون وبلاگ در دنیا وجود دارند که وردپرس میزبان آنهاست. درست خواندید، میلیون. در واقع در هر روز حدود ۱۰۰ هزار وبلاگ جدید ساخته می شوند. اینکه دقیقا در هر روز چند وبسایت جدید ساخته می شوند را نمی توان محاسبه کرد اما همین آمار وردپرس نشان می دهد که این رقم به صورت تقریبی بسیار بزرگ است.

من هم مثل بسیاری از بلاگر های دیگر از روی علاقه شروع به وبلاگ نویسی کردم. پیش از اینکه این کار را شروع کنم مدت های زیادی را صرف بازی کردن می کردم. از بازی های پی سی گرفته تا کنسول ها، همه چیز را امتحان می کردم. تقریبا همه کنسول ها و گجت های بازی را استفاده کرده بودم، حتی کنسولی مثل دریم کست که بعد از مدتی ورشکست شد. اما اوایل سال ۸۸ بود که به این نتیجه رسیدم با این کار تنها وقت خود را تلف می کنم. بنابراین تصمیم گرفتم وبلاگ نویسی را امتحان کنم. آن موقع خیلی به تکنولوژی به خصوص شرکت اپل علاقه داشتم. برای همین از یک وبلاگ در مورد اپل شروع کردم. وبلاگی به نام Techworld.

اما امروز بعد از حدود ۳ سال از شروع کارم، توانسته ام به موفقیت هایی برسم. حالا من نویسنده و ویراستار گروه دیفوراف هستم و درچند وبسایت دیگر هم به صورت مهمان مطالبی می نویسم. گرچه همه این سه سال فعالیت فقط از روی علاقه بوده و اینکه دوست داشتم چیزهایی که خودم یاد می گیرم را به دیگران هم بیاموزم، اما باید اعتراف کنم که در این راه تلاش های زیادی کردم و مطالب زیادی را همراه با یک فنجان قهوه برای دور کردن خستگی نوشته ام.

87

البته در مقایسه با بزرگانی مثل ویتالی فریدمن و جاشوا توپولسکی من هنوز راهی طولانی در پیش دارم. برای همین فکر کردم بد نباشد صحبت های این دو نفر را با شما به اشتراک بگذارم تا راهنمای مناسبی باشد برای بلاگر های جوان و یا حتی آنهایی که مدتی است کار خود را شروع کرده اند اما به نتیجه ای نرسیده اند.

مدیر ارشد The Verge – جاشوا توپولسکی:

The Verge جزو ۱۰ بلاگ برتر در مورد تکنولوژی است. این بلاگ اکثر مطالب و رویداد های دنیای تکنولوژی و علم را به طور کامل و جامع پوشش می دهد. معروف شدن این بلاگ خیلی طول نکشید. در واقع The Verge در سال ۲۰۱۱ به وجود آمد و در مدت کوتاهی توانست جزو ۱۰ بلاگ برتر تکنولوژی به حساب بیاید.

88

جاشوا توپولسکی، یکی از موسسان و مدیر ارشد The Verge در این مقاله از ماجرای شروع شدن The Verge و همین طور راه و روش رسیدن به موفقیت در مدت کوتاه با ما صحبت می کند:

سوال اول اینکه چطور این سایت تا این حد محبوب شد و جواب او هم چیزی بود که در طول صحبت هایش چندین بار آن را تکرار کرد: کار گروهی .

دو نفری که این سایت را افتتاح کردند من بودم و مارتی مو. ما در واقع ایده را پرورندایم و سایت را افتتاح کردیم، اما ما یک گروه هم داشتیم. با اینکه ما دو نفر موسسین سایت بودیم ولی حتی قبل از ساختن وبسایت یک گروه از نویسنده ها و ویراستار ها داشتیم که باعث شدند The Verge به اینجا برسد.

این خیلی جالب است. البته در صفحه About در سایت، نوشته اید که با Vox Media همکاری می کنید. آیا این همکاری از ابتدا وجود داشته؟

آن سایت در واقع سایتی به نام SB Nation بود که شبکه ای از بلاگ های ورزشی بود. وقتی من و مارتی ایده سایت را به آنها هم گفتیم، به نظرما رسید که نیاز داریم تا یک شرکت جدید خلق کنیم. آن شرکت جدید همان Vox است و حالا Vox متشکل است از The Verge, SB Nation و Polygon که یک سایت در مورد بازی ها است که در سال ۲۰۱۲ آن را ساختیم.

آیا پشتیبانی SB Nation به این معنی بوده که شما و مارتی سرمایه گذارانی داشتید که The Verge را حمایت می کردند؟

بله همین طور است. به صورت خصوصی روی The Verge سرمایه گذاری شده است.

به نظر شما آیا همین مسئله باعث شد که The Verge به این سرعت به محبوبیت برسد؟

البته اینکه پول داشته باشید و کاری را راه بیاندازید مسلما بد نیست. اما این تنها دلیل موفقیت ما نبوده بلکه مهم ترین دلیل برای موفقیت The Verge کار گروهی بوده و تلاشی که گروه نویسندگان و ویراستاران ما کشیدند این سایت را موفق کرد.

بیشتر نویسندگان از Engadget به ما پیوستند، یعنی جایی که من در آن مدیر ارشد بودم. اکثر مدیران و نویسندگان Engadget آنجا را ترک کردند تا با هم کار جدیدی را شروع کنیم. برای همین مخاطبان خاص خود را داشتیم و می توانستیم راحت تر کار جدیدمان را شروع کنیم. وقتی اولین سایتمان یعنی This Is My Next را ساختیم، با این که خیلی پایه ای بود و مثل سایت های وردپرسی بود اما مخاطبان زیادی داشتیم که از آن استقبال کردند. همان جا بود که فهمیدیم در مسیر درستی قرار داریم و می توانیم به صورت جداگانه و برای خودمان کار کنیم.

می دانید، به نظر من بخشی از این موفقیت را مدیون مخاطبان قبلی خود هستیم، اما همانطور که گفتم بخش اعظم این موفقیت به خاطر تیم قوی ما بود و البته سرمایه گذاری ها هم بی تاثیر نبودند.

آیا The verge بیشتر روی اخبار تمرکز دارد؟

هم اخبار و هم فرهنگ. در واقع اگر به صفحه اصلی سایت نگاهی بیاندازید ترکیبی از برترین موضوعات تکنولوژی، فرهنگی و علمی را می بینید. این دقیقا همان چیزی است که در ابتدا در سر داشتیم و می دانستیم که اگر یک سایت وردپرسی بسازیم که چند نویسنده بیشتر نداشته باشد هیچ وقت به هدفمان نخواهیم رسید.

چطور توانستید پشتیبانی مالی اولیه را به دست آورید؟

ما مدیر کل SB Nation را می شناختیم. او کسی بود به اسم جیم بنکاف که قبلا در AOL بود. جیم در واقع کسی بود که Weblogs را که Engadget هم عضوی از آن بود گردهم آورد. او مدتی بود که روی پروژه SB Nation کار می کرد و مدیر آن بود. او متوجه شد که من و برخی دیگر از همکاران می خواهیم جدا شویم و کاری را شروع کنیم که واقعا دلمان می خواست جزوی از آن باشیم. او خیلی خوب متوجه شد و البته با مشکلاتی هم که داشتیم کاملا آشنایی داشت.

همین حالا هم اگر نگاهی به وبسایت The Verge بیندازید خیلی راحت متوجه خواهید شد که این سایت از رقبای خود خیلی جلوتر است. مقاله ها همگی جذاب و گیرا هستند و با دقت تمام و بدون اشتباه نوشته شده اند و بر روی هر کدام از آنها تحقیقات زیادی شده است.

89

اگر بخواهی یک یا دو عامل اصلی موفقیت The Verge را به ما بگویی، آن عوامل چه چیز هایی هستند؟

خوب مسلما سرمایه خیلی مهم بود ولی از همه چیز مهم تر همان چیزی بود که در قلب The Verge در جریان است و آن را زنده نگه داشته: کار گروهی با گروهی از برترین نویسندگان و ویراستاران. همه مطالب خوب، نقد های جالب و مقاله های جذاب، همه و همه به خاطر همکاری گروهی از برترین ها بوده و هست. به نظر من، هر کس به اندازه موفق بودن تیمش می تواند موفق شود. هدف من و بقیه گروه این است که بهترین ها دور هم جمع کنیم و بین آنها همکاری ایجاد کنیم.

اگر بخواهیم اولین و مهم ترین عامل موفقیت مان را نام ببرم، گردهم آوردن بهترین افراد برای همکاری با یکدیگر است. همه ما با همکاری به یکدیگر این نیرو را دادیم تا بتوانیم بهترین مطالب را به دست مخاطب برسانیم.

این موضوع جالبی است، اما فکر نمی کنی مطالب جالبی که در ابتدای کارمی نوشتید باعث شد به این موفقیت برسی؟

در واقع می توان گفت مجموعه ای از چند عامل تشکیل دهنده این اتفاق است. وقتی کاری را شروع می کنی و مطالب جالبی را می سازی در واقع موقعیت خود را برای پیدا کردن همکاران پیدا می کنی و وقتی همکاری به وجود آمد تنها چیزی که مهم است کیفیت مطالب است و اینکه مطالب واقعا جالب باشند یا مخاطب را به خود جذب کنند.

آیا داستان یا مقاله ای هست که به خاطر بیاوری و بگویی این همان چیزی است که خیلی برای همه جالب بود؟ او ابتدا خندید ولی بعد پاسخ داد:

ما خیلی دوست داشتیم مقاله های طولانی با ویدیو و عکس بسازیم که ذهن مخاطب را به خود جلب کند. یکی از اولین مطالب طولانی ما مطلبی بود با عنوان « آپارتمانی در نقطه پایانی دنیا » و موضوعش هم در مورد کسانی بود که همه جا حتی وسط بیابان هم آپارتمان می سازند. آن زمان این مطلب بازتاب خیلی خوبی داشت و فکر کنم ویدیوی این مطلب هم خیلی جالب شده بود.

فکر کنم اولین هفته ای بود که شروع به کار کرده بودیم و وقتی من بازتاب به این خوبی را دیدم و دیدم که همه در مورد این مطلب از کار ما خوششان آمده بود و این مطلب را تقریبا همه جا به اشتراک گذاشتند. آن موقع بود که واقعا مطمئن شدم که کار ما موفقیت آمیز خواهد بود.

یکی از اصول اولیه وبلاگ نویسی این است که نباید مطالب شما خیلی طولانی باشند چون هیچ کس حوصله ندارد پشت کامپیوتر بنشیند و یک مقاله طولانی را بخواند. طبق این قانون مقاله شما نباید بیشتر از ۶۰۰ تا ۱۲۰۰ لغت باشد. اما اگر به وب سایت The Verge سری بزنید خواهید دید که در کنار مقاله ها و اخبار کوتاه، مقاله هایی هم وجود دارند که بیش از ۲۰۰۰ لغت دارند و البته عکس ها و ویدیوهای جالبی هم در آنها گنجانده شده است. از او در مورد روش تغییر این استاندارد پرسیده شد:





نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
          
سه شنبه 12 شهریور 1392
یکشنبه 15 بهمن 1396 04:10 ق.ظ
ممنون مطلب خوبی بود
دوشنبه 13 شهریور 1396 05:49 ب.ظ
Oh my goodness! Incredible article dude! Many thanks, However I am encountering problems with
your RSS. I don't know the reason why I cannot join it.
Is there anyone else having identical RSS problems? Anyone who knows the solution will you kindly respond?
Thanks!!
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی
Click Here To Navigate